Mariusz Treliński z nagrodą im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera za realizację „Halki”

0

Nagrodę im. Konrada Swinarskiego miesięcznika „Teatr” dla najlepszego reżysera w sezonie 2019/20 otrzymał Mariusz Treliński za reżyserię „Halki” Stanisława Moniuszki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

To już druga nagroda miesięcznika Teatr przyznana artyście. W 2006 roku Mariusz Treliński otrzymał ją po raz pierwszy za reżyserię oper Andrea Chenier i La Boheme w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Nominacje w kategorii najlepszy reżyser otrzymali w tym roku również: Jan Klata za reżyserię Matki Joanny od Aniołów wg Jarosława Iwaszkiewicza w Nowym Teatrze w Warszawie, Agnieszka Glińska za reżyserię Halki (wileńskiej) Stanisława Moniuszki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Wojciech Kościelniak za reżyserię Przybysza na motywach albumu Shauna Tana w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie, Bartosz Szydłowski za reżyserię Hamleta Williama Szekspira w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Nagrodę przyznało jury w składzie: Jacek Cieślak, Jacek Kopciński (przewodniczący), Wojciech Majcherek, Jacek Wakar, Kalina Zalewska.

Przeniesiona w lata 70. XX wieku inscenizacja najbardziej znanej opery Moniuszki, rozgrywa się w zakopiańskim hotelu, w którym przyjmowani są tylko dewizowi goście. Gierkowski PRL jawi się w estetyce kina noir, a czarno-białe kostiumy autorstwa Doroty Roqueplo i scenografia Borisa Kudlički podkreślają uniwersalny wymiar dramatu klasowego i miłosnego.

„Dla mnie jest to przede wszystkim opowieść o winie Janusza i wiecznym powrocie wydarzeń przeszłości, z których nie możemy się wyzwolić. (…) Realizując „Halkę” poza Polską przenieśliśmy tematykę i akcję w rzeczywistość, która będzie nam bliższa, stąd pomysł na lata 70. ubiegłego wieku, bo jest to epoka, którą pamiętamy. (…) U Moniuszki w „Halce” zawarta jest struktura pogardy, która powoduje, że jeden człowiek traktuje drugiego jako coś gorszego. Fakt, że jedni obsługują drugich, bogatszych, stwarza możliwość współczesnego ujęcia problemów zarysowanych w „Halce”, pokazania protekcjonalności, wyższości i upokorzeń wobec osób usytuowanych niżej” – mówi Mariusz Treliński.

Na zakończenie Roku Jubileuszowego Stanisława Moniuszki, dzięki staraniom Piotra Beczały, Halkę wystawił Theater an der Wien. Premiera, która miała miejsce 15 grudnia 2019 r., okazała się jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu operowego w Wiedniu. Warszawska premiera spektaklu 11 lutego 2020 została entuzjastycznie przyjęta przez publiczność i krytykę.

O autorze