Jerzy Stuhr reżyseruje „Cyrulika sewilskiego” w Operze Krakowskiej

5

Po udanej realizacji „Don Pasquale” Donizettiego w 2016 roku, Jerzy Stuhr powraca do Opery Krakowskiej w roli reżysera operowego. Premiera już 15 marca. Gdyby sporządzić ranking najlepszych oper komicznych, na pewno na jednym z pierwszych miejsc znalazłby się „Cyrulik sewilski” Gioacchina Rossiniego. Arcydzieło gatunku tryskające humorem i żywiołową muzyką znajduje się w żelaznym repertuarze niemal każdego teatru operowego świata.

„Intryga «Cyrulika sewilskiego» jest niezwykle skomplikowana, potrzeba dużej wyobraźni, żeby śledzić perypetie bohaterów. Wyrywam tę operę z epoki. Nie interesowała mnie inscenizacja osadzona w czasach Rossiniego, ani też uwspółcześnienie.” – przyznał Jerzy Stuhr, reżyser najnowszej premiery Opery Krakowskiej – „Cyrulika sewilskiego” Gioacchina Rossiniego. 

„To jest uniwersalna historia o człowieku, który ma ochotę na kobietę, a jeszcze większą na jej spadek. «Cyrulik sewilski» w dużej mierze opowiada o żądzy pieniądza i o tym, że pieniądz rządzi światem – zarówno Figaro, jak i Don Basilio są przekupni, prawie wszyscy są zapatrzeni w pieniądze, poza Almavivą, który potrafi wszystko oddać, aby zdobyć ukochaną.” – mówi Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej, który stanie za pulpitem dyrygenckim. Tokarczyk dodaje: „Nigdy w całości wcześniej «Cyrulika…» nie prowadziłem, natomiast prowadziłem wykonania wszystkich arii podczas różnych koncertów, co dobrze pokazuje ich popularność. W konwencji opery buffa Rossini czuł się wyśmienicie, potrafił tchnąć w nią swoją lekką, chwilami wręcz parodystyczną muzykę. Jest to dzieło żywe, dynamiczne, pomimo licznych repetycji, muzyka się nie nudzi”.

Za scenografię odpowiada Natalia Kitamikado, która tworzyła projekty dla Opery Wrocławskiej, Teatru Nowego w Łodzi, a także pracowała jako asystent scenografa Borisa Kudlički. Działała w różnych teatrach operowych, w Teatrze Wielkim Operze Narodowej i Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Zaprojektowanie kostiumów powierzono Joannie Klimas, pierwszej znanej polskiej projektantce mody po transformacji ustrojowej, zwanej także pierwszą damą polskiego minimalizmu. Z Operą Krakowską Klimas współpracowała przy „Mefistofelesie” Arrigo Boito, który miał swoją premierę w 2014 roku.

W próbach biorą udział soliści: Sławomir Kowalewski, Łukasz Motkowicz (Figaro), Monika Korybalska i Daria Proszek (Rozyna), Adam Sobierajski i Pablo Martinez (hrabia Almaviva), Robert Gierlach i Jacek Ozimkowski (Doktor Bartolo), Wołodymyr Pańkiw, Sebastian Marszałowicz oraz Łukasz Jakubczak (Don Basilio), Magdalena Barylak i Agnieszka Cząstka (Berta – Marcelina), Jarosław Bielecki i Krzysztof Kozarek (Fiorello).

O autorze